Hybrydowe serwisowce offshore dla Szwedów

Szwedzki armator Viking Supply Ships AB, we współpracy z funduszami zarządzanymi przez Borealis Maritime podpisał z Remontową Shipbuilding umowę na zakup dwóch nowo budowanych statków.

Będą to zaawansowane zaopatrzeniowce górnictwa morskiego (Platform Supply Vessels) projektu Wärtsilä VS 4411 DF, które powstaną na bazie istniejących, zbudowanych wcześniej częściowo wyposażonych kadłubów. Przekazanie statków ma nastąpić w czwartym kwartale 2020 r. i w pierwszym kwartale 2021.

Przyjazne dla środowiska statki dwupaliwowe będą mogły być napędzane LNG lub tradycyjnym morskim dieselowskim paliwem lekkim – MGO. Będą to zarazem statki z elektrycznym napędem hybrydowym. Wyposażone zostaną bowiem w baterie akumulatorów, co stanowi coraz szerzej stosowaną, choć wciąż nową (w obecnej formie) technologię, pozwalającą jeszcze bardziej ograniczyć zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji do atmosfery.

Jak podkreśla armator w oficjalnym komunikacie: „Statki uzupełnią istniejącą flotę i jeszcze bardziej wzmocnią zdolność grupy Viking Supply Ships do świadczenia usług w trudnych warunkach pogodowych”.

Założona w 1974 Viking Supply Ships ze Stenungsund zatrudnia 360 osób i operuje obecnie 10 statkami, w tym czterema serwisowcami offshore przystosowanymi do żeglugi w lodach. Flota szwedzkiego armatora eksploatowana jest głównie w rejonach arktycznych i na Morzu Północnym.