Nowoczesny statek do układania kabli SIEM AIMERY pomyślnie przechodzi próby morskie. Kontenerowiec arktyczny przekazany Armatorowi

W sobotę 19 marca 2016 roku ze stoczni REMONTOWA SHIPBUILDING należącej do REMONTOWA HOLDING w próby morskie wypłynął specjalistyczny statek przeznaczony do układania, podnoszenia i konserwacji kabli podmorskich. Statek zbudowany został dla renomowanego, norweskiego armatora Siem Offshore. Podczas gdy na morzu trwają intensywne próby kablowca, w stoczni przekazany został duńskiemu Armatorowi Royal Arctic Line A/S pierwszy z pięciu zaopatrzeniowych statków arktycznych IVALO ARCTICA.

Harmonogram prób obejmuje kilkadziesiąt pozycji. Ich sprawdzenie potwierdza, że wszystko na statku działa zgodnie z założeniami – od napędu i wszystkich systemów statkowych, poprzez urządzenia nawigacyjne, aż po sprawdzenie własności manewrowych, dokonanie pomiarów mocy, poziomów drgań i hałasów.

Z ważniejszych zadań, które należy zrealizować, można wymienić m.in.: próby prędkości, próby steru azymutalnego, pędników rufowych, sterów strumieniowych, urządzeń radionawigacyjnych i radiolokacyjnych, próby urządzeń kotwicznych, itd.

Statek SIEM AIMERY posiada wiele skomplikowanych systemów, z których na szczególna uwagę zasługuje system funkcjonalny – skomplikowane, precyzyjne i drogie wyposażenie służące do układania i obsługi kabli podmorskich. Są to między innymi tzw. karuzele, – czyli specjalne zbiorniki w kształcie bębnów o ażurowej konstrukcji, posadowione na łożyskach, obracające się wokół własnej osi, służące do przewozu kabli energetycznych. SIEM AIMERY posiada dwie karuzele o łącznej ładowności 4250 ton.

Statek wyposażony został w nowoczesny napęd spalinowo – elektryczny, na który składają się m.in. cztery główne zespoły prądotwórcze napędzające dwa pędniki azymutalne napędu głównego, dwa stery strumieniowe oraz jeden ster azymutalny chowany w kadłubie, zapewniający znakomite zdolności utrzymania pozycji, a także efektywną eksploatację z niskim zużyciem paliwa i niską emisją substancji szkodliwych do atmosfery.

Kablowiec zaprojektowano i zbudowano przede wszystkim z myślą o spełnieniu wysokich wymogów przy realizacji prac instalacyjnych, napraw oraz konserwacji średnio- i wysokonapięciowych podmorskich kabli energetycznych w branżach morskiej energii odnawialnej (offshore wind – głównie sieci energetyczne morskich farm wiatrowych) oraz offshore (oceanotechniki i górnictwa morskiego – wydobycia ropy i gazu spod dna morskiego).

Statek posiada nowatorski kształt kadłuba, szczególnie w części dziobowej. Charakterystyczny, nietypowy kształt dziobu w części nadwodnej zmniejsza opór kadłuba i poprawia dzielność morską przy wysokiej fali. Oznacza to, iż statek z takim kształtem dziobu może płynąć szybciej niż statek z tradycyjnym kształtem dziobu przy wykorzystaniu takiej samej mocy napędu głównego lub przy takiej samej prędkości może zmniejszyć zużycie paliwa w porównaniu do statku z tradycyjnym kształtem dziobu.

Projekt statku wykonało należące do REMONTOWA HOLDING biuro projektowe REMONTOWA MARINE DESIGN & CONSULTING.

Jednostka zbudowana pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL, spełnia najwyższe normy związane z ochroną środowiska naturalnego i bezpieczeństwa żeglugi, co potwierdza notacja klasy Clean Design.

Realizacja tego kontraktu jest bardzo ważna nie tylko dla REMONTOWEJ SHIPBUILDING, ale również dla całej branży okrętowej w Polsce. Jest to, bowiem jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie statków, jaki dotąd zbudowany został w polskiej stoczni. Jednostka ta w całości powstała w Gdańsku. Począwszy od opracowania projektu roboczego, przez budowę kadłuba o nowatorskim kształcie, aż po wyposażenie w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne w tym rozbudowany system dynamicznego pozycjonowania DP2, napęd diesel-electric oraz system układania podmorskich łączy kablowych.

Podczas gdy na morzu trwają intensywne próby kablowca, w stoczni przekazany został duńskiemu Armatorowi Royal Arctic Line A/S pierwszy z pięciu zaopatrzeniowych statków arktycznych IVALO ARCTICA.

Statek zamówiony został w celu usprawnienia infrastruktury morskiej wzdłuż wybrzeży Grenlandii i Danii. Specjalnie wzmocniona konstrukcja kadłuba oraz wysoka klasa lodowa gwarantuje całoroczną, sprawną obsługę portów w ekstremalnie trudnych warunkach żeglugi arktycznej. Statek łączy cechy zaopatrzeniowców, samowyładowczych kontenerowców i lodołamaczy. Jednorazowo może przewozić 36 kontenerów.

Statek zbudowany został pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL, według projektu należącego do REMONTOW HOLDING biura konstrukcyjnego REMONTOWA MARINE DESIGN & CONSULTING.

IVALO ARCTICA wkrótce wyruszy w swój pierwszy rejs do duńskiego portu Aalborg, a następnie na Grenlandię gdzie zastąpi miejsce jednej ze starszych, wycofywanych z eksploatacji jednostek nalężących do Armatora.

Wydarzenia te są początkiem ciągu bardzo ważnych dla REMONTOWEJ SHIPBUILDING zdarzeń zaplanowanych na ten rok, wśród których najważniejsze będzie zdanie w bieżącym roku około 10 w pełni wyposażonych i gotowych do eksploatacji statków.