Nowy kontrakt na budowę statku typu AHTS do obsługi platform wiertniczych

Remontowa Shipbuilding SA należąca do Holdingu Remontowa skutecznie umacnia pozycję lidera wśród dostawców wielozadaniowych statków typu AHTS przeznaczonych do obsługi przemysłu offshore oraz pozyskuje nowych klientów. 8 maja 2014 roku podpisany został kontrakt na budowę specjalistycznej jednostki służącej do obsługi platform wiertniczych w trudnych warunkach arktycznych. Statek zbudowany zostanie na zamówienie armatora z Kanady współpracującego z jednym z dotychczasowych, norweskich klientów Remontowej Shipbuilding, a następnie trafi do eksploatacji w jednej z największych spółek paliwowych świata ExxonMobil.

Statek budowany według projektu firmy Rolls – Royce Marine przeznaczony będzie przede wszystkim do monitorowania i kontrolowania stanu zalodzenia, a w razie potrzeby również odpowiedniego korygowania kursu przemieszczających się gór lodowych w rejonie Labradoru i Nowej Funlandii, chroniąc w ten sposób morskie instalacje wydobywcze przed ewentualną kolizją z „wędrującą” górą lodową. Ponadto statek służyć będzie do transportu oraz ewakuacji załóg platform wiertniczych, likwidacji skutków rozlewów olejowych oraz ochrony przeciw – pożarowej instalacji offshore.

Swoje zadania realizować będzie wokół jednej z największych platform wydobywczych „Hibernia”. Warto wspomnieć, iż przed laty udział w budowie tejże platformy miała Gdańska Stocznia „Remontowa” S.A., której zadaniem było zbudowanie barki do transportu platformy w miejsce jej przeznaczenia. W ten sposób dwie stocznie należące do Holdingu Remontowa – Gdańska Stocznia „Remontowa” SA uczestnicząca w projekcie budowy stałych platform offshore i Remontowa Shipbuilding S.A. – budująca statek do obsługi i ochrony platformy „Hibernia” – na stałe wpisują się historię branży offshore.

Standard budowanego statku odpowiadać będzie klasie lodowej 1C, umożliwiającej żeglugę w lodzie o grubości do 0,4 m . W tym celu wzmocniona zostanie konstrukcja kadłuba oraz zwiększona moc napędu. Statek wyposażony zostanie w monitor wodny, który rozbijać będzie pak lodowy wokół platform zapobiegając tworzeniu się zwartej pokrywy lodowej.

Statek będzie posiadał nietypowy kształt dziobu i całego kadłuba opatentowany przez Rolls – Royce Marine.

Kształt ten poprawia właściwości morskie statku, szczególnie podczas żeglugi na dużej fali. Budowany statek będzie wyposażony w zintegrowany mostek Rolls – Royce Marine nowej generacji – tzw. Unified Bridge.

Przekazanie statku przewidziane jest w IV kwartale 2015 roku.

Remontowa Shipbuilding S.A posiada wieloletnie doświadczenie w budowie statków do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego typu AHTS i PSV. W ciągu ostatnich 10 lat zbudowano 40 w pełni wyposażonych statków tego typu cieszących się doskonałą opinią i uznaniem klientów.